Як вчителям працювати в умовах війни: Державна служба якості освіти підготувала серію відеолекцій для психологічної підтримки педагогів
Війна є травмівною подією, що викликає відчуття безпорадності й незахищеності, впливаючи на мислення людини та її ставлення до світу, спричиняючи хронічні стресові розлади. Це, безперечно, складний час і для вчителів, які попри стрес та небезпеку продовжують проводити заняття у дистанційному режимі, і для дітей, частина з яких були змушені покинути свої домівки.
“В умовах війни педагогам, як ніколи, потрібна підтримка психологів, – поради, як працювати з дітьми та як самим справлятись із стресом. Адже якість освіти сьогодні багато в чому залежить від того, наскільки вчитель розуміє процеси, що відбуваються з учнями, уміє аналізувати, як втрата рідних, вимушене переселення та інші психологічні травми впливають на їхню здатність навчатися,” – зазначив Голова Державної служби якості освіти Руслан ГУРАК.
Серія відеолекцій складається з 11 тем, у яких психологи-практики, гештальт-терапевти, які працюють із травмами війни з 2014 року, дають відповіді на питання, як:
- проводити уроки під час війни;
- говорити з дітьми про війну та її новини;
- допомогти дитині пережити втрату;
- допомогти учням розуміти і виражати свої емоції;
- створити безпечний простір на онлайн-уроці;
- не допустити на уроці конфлікту.
1. Як впоратися з наслідками стресу та уникнути посттравматичного стресового розладу
Перша лекція присвячена темі посттравматичного стресового розладу. У відео психологиня розповідає, що таке ПТСР, якими є його симптоми, та ділиться простими методиками і вправами для самодопомоги у стресовій ситуації та панічній атаці.
2. Як педагогу розвивати у собі навички життєстійкості?
Що таке резильєнтність та якими можуть бути наслідки травмуючих подій війни? Як педагогу зберігати стабільність у складній ситуації, ефективно адаптуватися до умов життя і роботи в стресі? Та які ресурси допомагають долати стрес і кризу? На ці та інші питання вчителі знайдуть відповіді у цьому відео.
3. Емоції – як навчити дітей їх розуміти та виражати.
У лекції психологиня розповідає про емоційний інтелект дитини та як дорослі можуть сприяти її емоційному розвитку. Дізнаєтесь про вікові особливості дітей у виявленні емоцій та поради, як підтримати дитину та навчити відчувати і проявляти емоції.
4. Як допомогти дитині пережити втрату?
Як говорити з дитиною про смерть, які слова підібрати та як діти різного віку реагують на новини про втрату? Які відчуття дитина може переживати при горюванні та як батькам і педагогам працювати із ними? Ірина Плешакова дає відповіді на ці та інші питання, а також ділиться порадами та дієвими техніками і прийомами, як дитині допомогти пережити втрату.
5. Як проводити уроки під час війни
Що таке баланс чуйності та вимогливості і чому під час війни особливо важливо його дотримуватись? Як педагогу адаптувати матеріал для різних типів сприйняття дітьми навколишнього світу? Що мають почути аудіали, що мають побачити візуали та які відчуття подарувати кінестетикам? Як починати та чим завершувати кожен урок?
6. Як говорити з дітьми про війну, коли війна триває
Педагог в очах дитини — освічений та відповідальний дорослий. Саме тому вчителеві важливо транслювати впевненість і не закріпити після свого уроку в учнів негативних реакцій та емоцій. Історик Олександр Войтенко у своїй відеолекції дає педагогам слушні поради, як їм говорити з дітьми про війну та ділиться із вчителями готовими меседжами, які варто артикулювати на уроках.
7. Особливості співпраці вчителя та батьків учнів під час освітнього процесу в умовах війни
Стійкість, любов і активність — як три важливих кити поведінки батьків у спілкуванні з дитиною під час війни. Корисні поради щодо дитячо-батьківських стосунків та комунікації батьків із педагогами. П’ять мов любові, якими можемо говорити для побудови й зміцнення будь-яких стосунків.
8. Створення безпечного простору на онлайн-уроці
Як з’являється почуття безпеки та як вчитель може допомогти учням почуватись на уроці безпечно? Вправи, за допомогою яких учні зможуть розслабитись та дати правильні сигнали рептильному мозку, щоб переходити до сприйняття/розуміння/обговорення навчального матеріалу.
9. Діти з різними мовно-культурним особливостями. Як не допустити конфлікту?
Як педагогу організувати конструктивну роботу в класі, де є діти з різними мовно-культурними особливостями та як адаптувати до роботи у класі дітей, які недостатньо добре володіють розмовною українською мовою? Поради вчителям щодо підбору завдань та поступового введення у освітній процес таких дітей, як їх підтримати та як знайти спільне на противагу відмінному.
10. Правила, які допоможуть запобігти конфліктам у класі
Які є правила і звідки вони беруться, чому важливо встановлювати правила та як педагогу встановити правила в класі? Структура правил та поради, які правила варто запровадити педагогу у класі під час війни.
11. Як говорити з дітьми про новини?
Діти різного віку по-різному сприймають новини. Важливі поради про те, як говорити про страшне з дітьми молодшого віку та підлітками, як подавати дітям інформацію та які прийоми застосовувати. Адже реальний світ не відповідає новинам на 100%, а новини можна подавати через позитив – не “що сталося”, а “як ми це подолали”.
Державна служба якості освіти у співпраці з ініціативою «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), підготували серію відеолекцій про те, як педагогам працювати в умовах війни.
Джерело:
сайт ДСЯО
Немає коментарів:
Дописати коментар