

Однією з найцінніших навичок для дітей та дорослих в спектрі аутизму є здатність слідувати усним інструкціям. Коли аутичні особи слідують інструкціям - це відкриває для них можливості для подальшого навчання, знаходження нових друзів, отримання освіти та самостійного життя.

Насправді слідування інструкціям потребує цілого ряду навичок, які складаються з наступних здатностей:




Нижче наводяться 5 кроків для навчання дитини як навчати виконанню інструкцій:
- зберіть попередні дані
- вирішіть якій інструкції ви будете навчати дитину
- підтримувайте та вчить дитину виконувати інструкцію
- заохочуйте дитину за виконання інструкції, навіть з вашою допомогою
- узагальнюйте здатність дитини слідувати інструкції з різними людьми та в різних місцях.
В першій частині допису на цю тему будуть розглянуті перші два кроки.


Існує ієрархія навчання інструкціям:

Наприклад «сідай», «підійди сюди», «дай …».


Це означає, що ви трохи змінюєте знайому дитині інструкцію , але вона все рівно її виконує, їй не потрібно цьому заново вчитися.
Приклад: дитина ставить чашку на стіл по інструкції, але ви можете її модифікувати «постав чашку в раковину».


Приклад «Олена, візьми ляльку та поклади у рюкзак»

«Олена візьми ляльку та поклади у рюкзак» (коли уходите від бабусі).

Дуже важливо, щоб дитина слідувала інструкціям з різними людьми та в різних ситуаціях та місцях. Попросіть інших людей зібрати для вас інформацію про виконання інструкцій дитиною в іншому середовищі.

Зазвичай це рівень, на якому вона може виконати інструкцію, але час від часу та з вашою допомогою. Якщо ваша дитина виконує більшість інструкцій з одного кроку без допомоги, то ви переходите до навчання новим інструкціям вдома. Починайте навчання з дій, які добре знайомі дитині, особливо вдома.

- вимовте інструкцію
- допоможіть дитині виконати її
- надайте дитині заохочення за виконану інструкцію, навіть якщо вам довелось їй допомогти
- коли дитина почне виконувати інструкцію без допомоги, починайте оволодіння цією інструкцією з іншими людьми та в інших ситуаціях.
Тепер переходимо до наступного кроку навчанню інструкціям.

Оберіть потрібну інструкцію, що відповідає рівню дитини.
Сформулюйте та запишіть її. Ваші інструкції мають бути максимально чіткими та короткими. Приберіть з інструкції зайві слова.
Не треба казати: «Ти можеш підійти сюди та взяти свій рюкзак ? Бо нам вже треба йти в школу»!
Інструкція має звучати так:


Зверніть увагу, щоб ваші інструкції відповідали рівню комунікації вашої дитини.

Дітям з аутизмом потрібно почути основну частину інструкції. Ми маємо будувати навчання дитини так, щоб вона була «приречена на успіх» після того, як ми вимовимо інструкцію. Якщо ви використовуєте багато слів, дитина може не зрозуміти що ви сказали та проігнорувати інструкцію.


Ось декілька прикладів, як батьки можуть сформулювати інструкцію «сідай»:




Скажіть вашій дитині виконати інструкцію, не просіть її

Наприклад «Йди в туалет». Не треба казати «Можеш зараз сходити в туалет?». Останній варіант - не інструкція, це запитання.
Далі буде продовження про кроки 3,4 та 5. Слідкуйте за дописами.
Стаття Autism awareness Australia «Teaching your child to following instructions» 2019
Підготувала Надія Есманова (Сторінка про аутизм, інклюзію, психологію).


Немає коментарів:
Дописати коментар